Bildende Kunst

To Canalize is to Colonialize. The Saint-Simonians Invent Modernity

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This is a provisional reblog from atopia.tk (which is currently offline), where this text originally appeared in Vol. 11 "straits/estrechos/stretti/engführungen/détroits" in 2007.

I “To the Colonies!”

Is there a way that leads from the forest of Ménilmontant to the Red Sea? While the history of the canal of Suez is fairly well known, one of the seemingly obscure foundations of French colonialism has only been re-rediscovered in the last few years. Fashionable talk of the town in the Paris of the 1830’s, the cult and sect of Saint-Simonism is now known primarily as one of the early socialist movements.

It might seem a bit offbeat to understand the social-utopian thought of a few religious and romantic men as a vital part of a long-term French imperial and colonial imaginary. The philology of the movement always has concentrated on the pacifist and modernist part of their thought, less on utterances, such as Michel Chevalier’s poetic call to action “Les colonies — en avant! To the colonies!” from 1833. From a postcolonial point of view, Saint-Simonism becomes more than a chapter in the history of ideas. It in-forms a colonial dispositif, namely being a heterogeneous ensemble of discourse, institutions, administrative measures, scientific assertions and positive law in itself (Foucault). Furthermore, I would like to argue that there is a more or less visible positive unconscious that shapes their discourse: the physical channel as a medium of networking geopolitics.

Machereau, Joseph: Trois hommes de face, en costume de saint-simonien

Hannah Petersohn: »Kunst-Netze. Graphische Algorithmen im Kontext des Netzwerkdiskurses«

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Hannah Petersohn: »Kunst-Netze. Graphische Algorithmen im Kontext des Netzwerkdiskurses«

Abbildung: Jorinde Voigt, O.T. (2 küssen sich Var.6), Berlin 2007

Auf großformatigem, weißem Papier lässt Jorinde Voigt Kompositionen entstehen, die an Notationen erinnern. Ob ihrer langjährigen Cello-Ausbildung, ist eine solche Parallelität zur Notenschrift nicht von der Hand zu weisen. Die Arbeiten illustrieren bestimmte Ereignisse, deren gesellschaftlicher Symbolcharakter den Ausgangspunkt der Darstellungen bildet.

Bei diesen Ereignissen handelt es sich unter anderem um: Adler, Popsongs, Autos, Strom, Küsse und Temperatur. Voigt bringt sie in Schriftsprache – als geschriebenes Wort – auf das Papier. Dort werden sie miteinander vermischt, verkettet und überlagert. Die Ereignisse fungieren nunmehr als Knoten. Die einzelnen Knoten werden durch meist stromlininienförmige Geraden – einem teilweise maschenähnlichen Gewebe – zueinander in Beziehung gebracht.

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